با توجه به افزایش روزافزون سفرهای هوایی، آشنایی با قوانین و مقررات حمل بار در هواپیما از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است. یکی از مهم‌ ترین نکاتی که مسافران باید به آن توجه کنند، ممنوعیت حمل برخی از وسایل در هواپیما است. دلایل این ممنوعیت‌ ها، عمدتاً تأمین امنیت پرواز و جلوگیری از بروز حوادث ناگوار می‌ باشد. ورود چه وسایلی در هواپیما ممنوع است؟
برخی از وسایل به دلیل ماهیت خطرناک یا قابلیت استفاده به عنوان سلاح، به طور کامل از ورود به هواپیما ممنوع هستند.

برخی دیگر نیز تنها برای حمل در کابین هواپیما محدودیت دارند و باید در قسمت بار تحویل داده شوند. در این مقاله، به بررسی جامع لیست وسایل ممنوعه در هواپیما خواهیم پرداخت و اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانید با خیالی آسوده به سفر هوایی خود بپردازید.
آگاهی از این ممنوعیت‌ ها نه تنها به شما کمک می‌ کند تا از بروز مشکلات در فرودگاه جلوگیری کنید، بلکه به امنیت پرواز نیز کمک شایانی خواهد کرد.

ممنوعیت انواع وسایل در کابین هواپیما

ورود چه وسایلی در هواپیما ممنوع است؟ مایعات بیش از ۱۰۰ میلی‌لیتر: همراه داشتن مایعات در کابین هواپیما تنها در حجم کمتر از ۱۰۰ میلی‌ لیتر مجاز است. این مایعات باید در دسته مایعات مجاز مانند آب، شیر خشک، شیر مادر، روغن و غیره قرار گیرند. الکل به هیچ وجه مجاز به ورود به کابین هواپیما نیست. با این حال، می‌ توانید خوراکی‌ های جامد مانند آدامس، شکلات، آبنبات، کیک، کلوچه و ساندویچ را با خود به داخل کابین ببرید.
توصیه: مایعات را در محفظه‌ های محکم قرار دهید تا از نشت آن‌ها در طول پرواز جلوگیری کنید و سفری ایمن و دلپذیر داشته باشید.
وسایل تیز و برنده: هیچ گونه وسیله تیز و برنده، شامل قلاب، میل بافتنی، ناخن‌ گیر، سوهان ناخن، تیغ ریش‌تراش و درب بطری‌ بازکن، مجاز به ورود به کابین هواپیما نیست.
ابزار ورزشی: ابزارهایی که می‌ توانند آسیب برسانند مانند چوب بیلیارد، چوب گلف، تیر و کمان، چوب بیسبال و راکت‌ های ورزشی ممنوع هستند.
ابزارآلات: ابزارآلاتی مانند چکش، دریل، پیچ‌ گوشتی و آچار نیز ممنوع است. این وسایل باید به بخش بار هواپیما منتقل شوند.
وسایل آتش‌ زا: حمل هر گونه وسیله آتش‌ زا مانند کبریت و فندک به داخل هواپیما ممنوع است.
مواد محترقه: حمل مواد محترقه از جمله دینامیت، کلر، بمب، باروت، ترقه، مواد رادیواکتیو و کیسه هوای اتومبیل به هیچ وجه مجاز نیست. این وسایل حتی به بخش بار هواپیما نیز اجازه ورود ندارند.
نکته: می‌ توانید عطر و ادکلن را به شرطی که حجم آن‌ها کمتر از ۱۰۰ میلی‌ لیتر باشد، با خود به داخل کابین هواپیما ببرید. برخی ایرلاین‌ ها در این مورد سخت‌ گیری‌ هایی دارند، بنابراین بهتر است پیش از پرواز با ایرلاین خود مشورت کنید.

اشیاء منع موظف در بخش بار هواپیما
بخش بار هواپیما

اشیاء منع موظف در بخش بار هواپیما

قبلاً در مورد وسایل ممنوع در کابین هواپیما صحبت کردیم، اکنون بیایید به وسایل و محتویات ممنوع در بخش بار هواپیما بپردازیم.

  • سلاح‌ های گرم و سرد
    حمل هر نوع سلاح گرم در هر شکل و ترکیبی به همراه تفنگ‌ های اسباب‌ بازی در پرواز و حتی در بخش بار هواپیما ممنوع است. همچنین مواردی چون تیر و کمان، منجنیق، شمشیر، یخ‌ شکن، چاقو با تیغه بلندتر از ۶ سانتی‌ متر، دریل، قمه و مشابه آن‌ ها نیز تحت ممنوعیت قرار دارند.

نکته: وسایلی که به شکل ظاهری ورزشی یا رزمی هستند اما قابلیت آسیب رساندن از طریق آن‌ ها وجود دارد نیز در بخش بار هواپیما ممنوع اعلام شده‌ اند. مواردی چون چوب بیسبال، چوب کریکت، چماق و باتوم جزو این دسته قرار می‌ گیرند.

  • مواد منفجره: حمل هر نوع ماده منفجره در کابین هواپیما ممنوع است و این ممنوعیت برای بخش بار هواپیما نیز صادق است. مواردی چون دینامیت، باروت، مین، نارنجک، ترقه، فیوز، باتری، گاز اشک‌ آور و هر گونه وسیله آتش‌ بازی یا آتش‌ زا از این قاعده مستثنی نیستند.
  • مواد مخدر: حمل هر گونه ماده مخدر در بخش بار هواپیما غیرمجاز است. در صورت تشخیص چنین موادی توسط ماموران فرودگاه، این امر موجب پیامد‌های قانونی جدی برای مسافر خواهد شد. همچنین حمل مواد اسیدی، نفت و بنزین نیز در بخش بار هواپیما مجاز نمی‌ باشد.

نکته: هیچ وقت اجازه حمل چمدان، کیف دستی یا هر بسته بندی دیگر از سوی افراد غیرمعمول در فرودگاه را ندهید. عواقب قانونی بسیار جدی ممکن است به دنبال داشته باشد و با حمل اقلام غیرمجاز این خطر برای شما وجود دارد.

وسایل ممنوعه در پروازهای خارجی

به طور کلی، حمل مواد غذایی در هواپیما ممنوع نیست و می‌ توانید در کیف دستی خود مقدار متعارفی از خوراکی‌ ها را به همراه داشته باشید. با این حال، تفاوت‌ هایی بین اشیای ممنوعه در پروازهای داخلی و خارجی وجود دارد. در اکثر پروازهای بین‌ المللی، حمل مواد خوراکی و کشاورزی تازه مانند گوشت و سبزیجات، به ویژه بذر و دانه، ممنوع است.
بسیاری از کشورها در این زمینه قوانین بسیار سخت‌ گیرانه‌ ای دارند و حتی جریمه‌ های سنگینی برای افرادی که اقدام به ورود یا خروج بذر و دانه می‌کنند، اعمال می‌ کنند. بنابراین، توصیه می‌ شود که پیش از پرواز تحقیقات لازم را درباره قوانین کشور مقصد انجام دهید.
همان‌ طور که تاکنون متوجه شده‌ اید، برخی از وسایل ممنوعه در پروازها ممکن است برای شما عادی و بی‌خطر به نظر برسند. اما به خاطر داشته باشید که قوانین حمل بار در هواپیما، به ویژه در پروازهای بین‌ المللی، بسیار دقیق و حساس هستند. شرکت‌ های هواپیمایی به دلایل امنیتی و همچنین برای جلوگیری از ورود آفات و بیماری‌ ها، محدودیت‌ های خاصی را اعمال می‌ کنند. اما چرا برخی وسایل که به نظر بی‌ ضرر می‌ آیند، ممنوع هستند؟

وسایل ممنوعه در پروازهای خارجی
ممنوعه در پروازهای خارجی
  • امنیت پرواز: برخی وسایل ممکن است به عنوان ابزار خطرناک تلقی شوند و امنیت سایر مسافران را به خطر بیاندازند.
  • مقررات گمرکی: قوانین گمرکی هر کشور، محدودیت‌ های خاصی را برای ورود برخی محصولات کشاورزی و مواد غذایی اعمال می‌ کنند تا از ورود آفات و بیماری‌ ها جلوگیری شود.
  • ملاحظات بهداشتی: برخی وسایل ممکن است حامل میکروب‌ ها و بیماری‌ ها باشند و سلامت سایر مسافران را به خطر بیاندازند.
سخن پایانی

به خاطر داشته باشید که قوانین حمل بار در هواپیما ممکن است به طور مرتب تغییر کند و به شرکت هواپیمایی و مقصد سفر شما بستگی داشته باشد. همیشه قبل از سفر، وبسایت شرکت هواپیمایی خود را بررسی کرده و در صورت داشتن هر گونه سوال، با آن‌ ها تماس بگیرید.
بهترین راه برای اطمینان از یک سفر بدون دردسر، برنامه ‌ریزی دقیق و آگاهی از قوانین است. با رعایت این نکات، می‌ توانید سفری امن و لذت‌ بخش را تجربه کنید.

سوالات متداول ورود چه وسایلی در هواپیما ممنوع است؟

  1. آیا می‌ توانم لپ‌ تاپم را در کابین هواپیما همراه داشته باشم؟
    بله، معمولاً می‌ توانید لپ‌ تاپ خود را در کابین هواپیما همراه داشته باشید. با این حال، بهتر است آن را در یک کیف لپ‌ تاپ قرار دهید تا از آسیب دیدن آن جلوگیری شود.
  2. آیا می‌ توانم داروهایم را در سفر هوایی همراه داشته باشم؟
    بله، می‌ توانید داروهای خود را همراه داشته باشید. اما بهتر است نسخه پزشک و داروها را در بسته‌ بندی اصلی خود نگه دارید. در صورت نیاز، می‌ توانید از گمرک اجازه حمل آن‌ ها را بگیرید.
  3. چه اقلامی را می‌ توان در کابین هواپیما حمل کرد؟
    اقلامی که در لیست مجاز هواپیماها قرار دارند از جمله لوازم شخصی، کتاب، لپ‌ تاپ و گوشی همراه.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =

تماس سریع