بهترین و بزرگترین هواپیما باربری در جهان

بهترین و بزرگترین هواپیما باربری در جهان

هواپیمای باری یک هواپیمای ترابری بال ثابت با درهای بزرگ برای تخلیه بار است و برای انتقال کالا و بار در نظر گرفته شده است. هواپیماهای باری عظیم قادر به حمل فضاپیما، تجهیزات نظامی بزرگ و حتی ابزار مورد نیاز صنعت هواپیماسازی در سراسر جهان هستند. در این مقاله به بررسی بهترین و بزرگترین هواپیما باربری در جهان خواهیم پرداخت.

بهترین هواپیماهای بار بری در جهان؛ هواپیماهای حمل و نقل

هواپیماهای ترابری، که شامل توربوپراپ و دو نوع جت هستند، برای حمل نیرو و تدارکات طراحی شده اند. این هواپیماهای باری در دو نوع حمل و نقل تاکتیکی و حمل و نقل هدایت شونده ساخته می‌شوند. مدل حمل و نقل تاکتیکی می‌تواند بر روی چمن و باندهای خاکی آماده فرود آمدن و بلند شدن باشد و برد و ظرفیت آن کمتر از ۳۰ تن کالا است.
این دسته شامل هواپیماهای Antonov 26 می شود، اما هواپیماهای حمل و نقل استراتژیک مانند Ilyushin 76 برای انجام عملیات بین قاره ای، فرود در فرودگاه های آماده و حمل تا ۱۵۰ تن بار ساخته شده اند. هواپیماهای باری C-17 و Atlas نیز از این طریق توسعه می‌ یابند و هم تاکتیکی است و هم استراتژیک.

بهترین و بزرگترین هواپیما بار بری در جهان؛ هواپیمای باری

هواپیماهای بزرگی که به طور خاص برای حمل و نقل محموله‌ ها و اقلام سنگین طراحی شده اند به عنوان هواپیماهای باری شناخته می‌ شوند. این هواپیماها هیچ گونه امکانات اضافی برای مسافران فراهم نمی‌ کنند زیرا هدف آن‌ ها حمل و نقل اشیا به جای افراد است. طراحی آن‌ ها با هواپیماهای مسافربری کاملاً متفاوت است.
یک یا چند در بزرگ، در این نوع هواپیماها برای تسهیل بارگیری و تخلیه کالاهای مختلف وجود دارد. برخی از هواپیماهای باری دارای دماغه با قابلیت باز و بسته شدن هستند که دسترسی و خروج محموله را تسهیل می‌کند و آن‌ ها را از هواپیماهای مسافربری متمایز می‌ سازد.
ظاهر هواپیماهای باری که اغلب دارای بدنه عریض برای ایجاد ظرفیت داخلی بیشتر جهت حمل بار هستند، از دیگر وجوه تمایز آنها با دیگر مدل های مشابه است. این نوع هواپیما دارای خروجی محموله ای است که به زمین نزدیک‌تر می باشد زیرا بال‌های آن کمی بالاتر از بال های انواع دیگر است.
هواپیماهای باری می‌ توانند در شرایط غیر منتظره ایمن و راحت فرود بیایند زیرا چرخ های بیشتری دارند. این هواپیماها به گونه ای ساخته شده اند که بتوانند وزن زیادی را تحمل کنند. این نوع هواپیماها علاوه بر هر چیز دیگری از جمله گوشت و پوشاک، خودرو، تانک و حتی هواپیماهای مسافربری را نیز حمل می‌ کنند.

هواپیما های باری
هواپیمای باربری
  • آنتونوف ۲۲۵
    بزرگترین هواپیمای باری جهان، Antonov An-225، می تواند ۲۵۰ محموله را حمل کند. این هواپیمای عظیم روسی اولین بار در سال ۱۹۸۸ در آسمان این کشور پرواز کرد و محموله فوق العاده عظیمی را حمل نمود. آنتونوف ۲۲۵ که در ابتدا برای تامین انرژی و انتقال شاتل‌های فضایی در برنامه فضایی شوروی در نظر گرفته شده بود، اکنون برای انتقال ماشین آلات سنگین مانند قطار و ژنراتورهای ۱۵۰ تنی استفاده می‌ شود.
    An-225 Mriya که گاهی به عنوان بزرگترین هواپیمای جهان توصیف می‌ شود، توسط خطوط هوایی Antonov، یک کارخانه اوکراینی تولید می‌ گردد و می‌ تواند ۲۶۰ تن بار را حمل کند.
  • Antonov An-124 Ruslan
    دومین هواپیمای باربری بزرگ جهان است که توسط شرکت هواپیمایی آنتونوف ساخته شده است. این هواپیما دارای طول ۶۹.۱ متر، عرض ۷۳.۳ متر و ارتفاع ۲۱.۶ متر است. An-124 Ruslan می‌تواند حداکثر ۱۲۰ تن بار را به راحتی حمل کند.
  • ایرباس ۷۴۷-۸
    برخی از بزرگترین هواپیماهای باری در جهان عبارتند از Boeing Dream Lifter 8-747 (Boeing 747-که به دلیل داشتن چهار موتور قوی به عنوان بزرگترین هواپیمای جهان در نظر گرفته می شود. این هواپیما با محموله ای به وزن ۱۳۷ تن می‌تواند از زمین بلند شود. بدنه بوئینگ ۷۴۷-۸ برای جابجایی اجسام عظیم، سنگین و با شکل عجیب طراحی شده است.
  • گلکسی لاکهید ۵-C
    بزرگترین هواپیمای باری جهان، لاکهید سی-۵ گلکسی، برای ارتش آمریکا ساخته شده است و می تواند کالاهای فوق العاده عظیم و سنگین را حمل کند. ارتش آمریکا از این هواپیمای ترابری برای جابجایی تانک ها، هلیکوپترها و سایر مهمات استفاده می‌کند. حداکثر ظرفیت حمل بار هواپیمای باری لاکهید ۵-سی گلکسی ۱۲۹ تن است که ممکن است همزمان با ۵ بالگرد و ۶ موشک حمل شود. این یک هواپیمای نظامی آمریکایی است که طول آن به اندازه یک زمین فوتبال است.
  • آئرو سوپر گوپی
    ناسا همچنین از Aero Super Guppy استفاده می‌کند که بزرگترین هواپیمای باری در جهان است. این هواپیما علیرغم داشتن ظاهری قدیمی تر از مدل‌های دیگر، به عنوان یکی از بزرگترین هواپیماهای باری در سراسر جهان شناخته می‌شود. فقط پنج هواپیمای Aero Super Gopi در جهان وجود دارد و آن‌ها در دو مدل SG و SET ساخته می‌ شوند. این محموله اخیراً برای انتقال فضاپیمای اوریون که در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد مورد استفاده قرار گرفت و این نشان دهنده قدرت و شکوه این هواپیما است.
  • Boeing 777F
    Boeing 777F سومین هواپیمای باربری بزرگ جهان است که توسط شرکت هواپیمایی بوئینگ ساخته شده است. این هواپیما دارای طول ۷۳.۹ متر، عرض ۶۵.۳ متر و ارتفاع ۱۹.۴ متر است. Boeing 777F می‌تواند حداکثر ۱۰۲ تن بار را حمل کند.
هواپیمای باربری جهان
هواپیما باربری بزرگ جهان
سخن پایانی

به منظور سهولت در جابجایی محموله های سنگین در سراسر جهان، صنعت هواپیماسازی در سال های اخیر پیشرفت زیادی کرده و شروع به ساخت هواپیماهای عظیمی برای حمل و نقل کالا و بار بری برای اهداف مختلف کرده است تا به آسانی بتوانند کالاهای سنگین را جابجا کنند.

سوالات متداول بهترین و بزرگترین هواپیما بار بری در جهان

  1. بهترین هواپیمای باربری دنیا کدام است؟
    پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی مانند اندازه، ظرفیت حمل، نوع بار قابل حمل و هزینه بستگی دارد. با این حال، آنتونوف An-225 Mriya به عنوان بهترین هواپیمای باربری دنیا شناخته می‌شود. این هواپیما بزرگترین هواپیمای باربری جهان است و می‌تواند حداکثر ۲۵۰ تن بار را حمل کند.
  2. هواپیماهای باربری در چه صنایعی کاربرد دارند؟
    هواپیماهای باربری در صنایع مختلف کاربرد دارند. آن‌ ها برای حمل و نقل کالاهای تجاری و غیرتجاری مانند تجهیزات صنعتی، مواد غذایی، خودرو، قطعات هواپیما، تجهیزات نظامی و غیره استفاده می‌ شوند. هواپیماهای باربری نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می‌ کنند و به حمل و نقل کالاهای سنگین و حجیم کمک می‌ کنند.
  3. A380-800Fچه ظرفیت باری دارد؟
    ظرفیت باری هواپیمای باربری A380-800F تا حدود ۱۵۰ تن است. این به معنای این است که این هواپیما قادر است بارهای سنگین را با وزن تا ۱۵۰ تن حمل کند. این ظرفیت باری، این هواپیما را به یکی از بزرگترین و قدرتمندترین هواپیماهای باربری جهان تبدیل کرده است.
اگر مطلب را دوست داشتید امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − دو =

تماس سریع