آشنایی با انواع روش های فریت بار یا حمل بار

انواع روش های فریت بار

انواع روش های فریت بار را معرفی می کنیم :

زمانی که می‌خواهید برای حمل کالای خود برنامه ریزی کنید باید تصمیم بگیرید کدام نوع از انواع این روش ها برای شما مناسب است.

  1. حمل و نقل دریایی
  2. حمل هوایی
  3. حمل زمینی

اولین روش : حمل و نقل دریایی

طبق آمار سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۱۵، ۱۶۸۷ میلیون تُن کالا توسط ۱۷۷ میلیون کانتینر حمل از راه دریا حمل شده. انواع مختلفی از بارها به دلیل اندازه و حجم آن می بایست تنها از طریق دریایی حمل شوند.

ارزانترین روش حمل و نقل از طریق دریا می‌باشد؛ اما این روش زمانی مناسب است که برای دریافت بار عجله ای نداشته باشید. زیرا زمان حمل از طریق دریا در مقایسه با سایر روش ها بسیار زمان بر است.

حمل دریایی برای حمل بارهایی که به صورت عمده و فله جابجا می شوند بسیار مناسب است. کالاهایی از قبیل: محصولات کشاورزی (مانند: گندم، سویا، ذرت، کنجد و غیره) زغال سنگ، سنگ آهن، محصولات مایع، مانند: نفت خام و بنزین و همچنین کالاهایی که ابعاد و اندازه نامتعارف دارند؛ مانند: ماشین آلات صنعتی و موتوری که می توان آن ها را نیز از طریق دریا حمل کرد.

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است شما ترجیح دهید بار خود را به صورت دریایی حمل کنید این است که خدمات حمل و نقل هوایی مقدار بیشتری از گازهای آلاینده را نسبت به حجم باری که حمل می کنند، تولید می کند. پس در مقایسه با حمل دریایی می توان گفت که حمل بار از طریق دریا برای حفظ محیط زیست نیز اهمیت بیشتری دارد.

مزایای حمل از طریق دریا

  • مناسب برای طیف گسترده ای از محصولات با ماهیت های مختلف.
  • جابه جایی بار در حجم زیاد. به طور مثال یک کانتینر ۴۰ فوت می تواند برای شما معادل ۲۵ تن بار را در خود جای دهد.
  • از میان تمام روش های حمل و نقل، مناسب ترین روش برای حفظ محیط زیست می‌باشد.
  • داشتن صرفه اقتصادی. حمل و نقل دریایی به صرفه ترین روش حمل کالا می‌باشد.
  • پوشش گسترده در سراسر دنیا. تقریباً از راه دریا به کلیه نقاط نقاط جهان می توان بار ارسال کرد.
  • وجود شرکت های حمل و نقل دریایی متعددکه باعث ایجاد بازاری رقابتی می‌شوند و این روش را به گزینه مناسبی برای صاحبان کالا تبدیل مینماید.

فریت بار دریایی به خارج از کشور با جهان کالا دکو

دومین روش: حمل هوایی

در طول ۱۵ سال آینده با افزایش تولید ناخالص داخلی کشورها در جهان، تقاضا برای کالاهای ارزشمند افزایش پیدا خواهد کرد و حمل و نقل هوایی یکی از مناسب ترین روش های حمل برای کالاهای ارزشمند می باشد. برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد حمل هوایی، میزان حمل با این روش به طور متوسط ۴.۲% در سال افزایش داشته است.

در صنعت حمل و نقل روش حمل هوایی از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا که این روش حمل به بازارها و زنجیره های عرضه که به سرعت در حمل کالای خود نیاز دارند خدمت‌رسانی می‌کند.

یکی از بزرگترین نمونه هایی که در سال ۱۹۹۷ به وجود آمد زمانی بود که شرکت اپل با حضور استیو جابز شروع به نوآوری درباره زنجیره مدیریت تامین کرد. در آن زمان تقریبا بیشتر شرکت های تولید کننده قطعات کامپیوتری از روش حمل و نقل دریایی که بسیار ارزان تر بود استفاده می‌کردند.

استیو جابز از منفعت روش حمل به طریق هوایی با راهکاری نوآورانه استفاده کرد. او ۵۰ میلیون دلار بابت رزرو فضای حمل بار کلیه شرکت های هواپیمایی در روزهای تعطیل پرداخت تا از این طریق بتواند قطعات کامپیوتر آی مک (iMAC) خود را به طور گسترده تا قبل از شروع کریسمس به اقصی نقاط جهان ارسال نماید تا نسبت به سایر شرکت ها مزیت رقابتی پیدا کند.

سایر صنایع مانند صنایع خودروسازی و خرده فروشی نیز از حمل و نقل هوایی برای تامین به موقع کالا در فروشگاه های نمایندگی خود استفاده می کنند.

این روش از حمل و نقل به تولید کنندگان اجازه می دهد تا سفارشات را بر اساس تقاضای نمایندگان فروش به آنها برسانند و به این صورت انعطاف پذیری بیشتری را برای آنها فراهم کنند و هزینه‌های انبارداری را کاهش دهند.

همچنین کالاهای دیگری مانند غذا، گُل و بعضی داروها نیز نیاز به زمان کوتاه برای حمل و نقل خوددارند. یکی دیگر از مزایای این روش این است که جابجایی بار در روش حمل هوایی نسبت به سایر روش ها کمتر می باشد و این امر موجب کاهش احتمال خسارت به کالا می گردد.

البته حمل و نقل هوایی نیز معایب خاص خود را دارد. معایبی مانند: هزینه بالای حمل و نقل به دلیل نیاز به سرعت و گران‌قیمت بودن سوخت در این روش می باشد.

این روش همچنین دارای محدودیت هایی در اندازه و وزن کالا است. مقرراتی که محدود می‌کنند چه چیز می‌تواند و نمی‌تواند از طریق هواپیما حمل شود.

مزایای روش حمل هوایی

  • حمل و نقل سریع
  • جابجایی کمتر بار
  • اسناد حمل کمتر می‌باشد
  • زمان حمل و رسیدن بار تا حد بسیار زیادی قابل پیش بینی و برنامه ریزی می‌باشد
  • امنیت کالای شما در این روش بسیار بالا است

سومین روش: حمل زمینی

حمل و نقل زمینی یکی از رایج ترین روش های حمل و نقل است که به طور گسترده در قاره هایی مانند اروپا، آفریقا، آمریکای شمالی و تا حد زیادی در آسیا استفاده می گردد. این روش با نیاز به مدارک حمل در یک گمرک، شرایط حمل کالا برای کشورهای مختلف را با سهولت فراهم می کند.

بیشتر بخوانید : دانستنی های حمل و نقل زمینی

مزایای حمل زمینی

  • مناسب بودن هزینه حمل
  • سرعت در برنامه ریزی زمانبندی حمل و نقل
  • حمل مستقیم از درب کارخانه تا درب انبار مشتری
  • انعطاف پذیری در خدمات
  • صرفه جویی در هزینه های بسته بندی کالا نسبت به سایر روش های حمل
  • پیگیری لحظه ای موقعیت کالا از طریق تماس با راننده

البته حمل زمینی با محدودیت‌هایی نیز همراه است. از جمله:

  • محدودیت فضای بار به حجم و اندازه ای مشخص
  • تاثیر پذیری این روش حمل از شرایط آب و هوایی جاده ای و ترافیک
  • الزام وجود راه های دسترسی زمینی

نتیجه گیری

به طور خلاصه نتیجه می‌گیریم که روش های حمل کالا متفاوت می باشند و انتخاب مناسب ترین آنها برای شما بسته به اولویت نیازهایتان. دارد درک شما از میزان ارزش کالا و زمان مورد نیاز برای رساندن کالا به مشتری گزینه هایی مهمی برای انتخاب روش مناسب برای حمل می‌باشد.

اگر مطلب را دوست داشتید امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =