سفر خارجی بدون کارت پایان خدمت

سفر خارجی بدون کارت پایان خدمت

اگر برای شماهم این سوال مطرح است که آیا سفر خارجی بدون کارت پایان خدمت امکان پذیر است یا نه باما در این مقاله همراه باشید. با وجود محدودیت‌ هایی برای خروج مشمولان خدمت سربازی، افرادی که غیبت سربازی ندارند، دانش‌ آموزان، دانشجو یا طلبه ها می توانند در صورت داشتن پاسپورت از کشور خارج شوند. افراد فاقد کارت پایان خدمت با پرداخت وثیقه به سازمان وظیفه عمومی، بدون نیاز به کارت پایان خدمت می توانند پاسپورت بگیرند.

سفرخارجی بدون کارت پایان خدمت: مراحل خروج از کشور برای مشمولان

در ابتدا گواهی اشتغال به تحصیل و وثیقه خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت را آماده کرده و  مدارک لازم را به سازمان وظیفه عمومی در دانشگاه یا شهر محل سکونت خود تحویل دهید. توجه داشته باشید که مسئولیت صدور مجوز خروج از کشور بر عهده یگان خدمت است و سازمان وظیفه عمومی کشور در این باره، مسئولیتی ندارد. در نهایت سازمان مورد نظر در راستای صدور مجوز خروج از کشور اقدامات لازم را انجام داده و گذرنامه را برای پلیس ناجا ارسال می‌کند. این مراحل بدون نیاز به حضور مشمولان انجام می شود. پس از اتمام مراحل، گذرنامه برای متقاضی صادر خواهد شد و بازه زمانی مجاز برای خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت به متقاضی اطلاع داده می شود.
پس از دریافت گذرنامه، باید از قوانین کشور مورد نظر برای اعطای ویزا آگاهی پیدا کنید.

اقدامات لازم پس از سفر به خارج از کشور برای مشمولان خدمت سربازی

پس از بازگشت از سفر باید به سازمان نظام وظیفه مراجعه کرده و با در دست داشتن مدارک شناسایی و گذرنامه، وثیقه را تحویل بگیرید. در صورتی که در بازه زمانی مشخص شده به کشور باز نگردید یا در تاریخ تعیین شده به سازمان نظام وظیفه مراجعه نکنید، به مدت شش ماه تا یکسال اجازه خروج از کشور را ندارید.

خروج از کشور بدون سربازی با گذاشتن وثیقه

بدون داشتن غیبت و کارت پایان خدمت و به واسطه گواهی اشتغال به تحصیل یا معافیت پزشکی از سازمان نظام وظیفه و با گذاشتن وثیقه می توان از کشور خارج شد. در واقع، با تامین وثیقه مشکل گذرنامه حل می شود.
قبل از تقاضا برای خروج از کشور، باید در ابتدا در یکی از بانک های داخلی افتتاح حساب کرده و بعد هدف سفر این که زیارتی، سیاحتی یا علمی است را مشخص کرده و در نهایت وثیقه را به حساب واریز کنید. بانک مورد نظر مبلغ واریزی را به عنوان وثیقه تا زمان بازگشت مسدود می کند. پس از بازگشت به ایران به مدت ۴۸ ساعت وثیقه به حساب برگردانده خواهد شد.
میزان وثیقه با توجه به نوع سفر سیاحتی، زیارتی، علمی متفاوت است. سفرهای زیارتی شامل سفر به مکه، سوریه و کربلا و سفرهای سیاحتی شامل سفر به کشورهای خارجی با هدف سیاحت و تفریح است.
دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا برای بهره بردن از فرصت ‌های مطالعاتی، امکان خروج از کشور را دارند. قوانین مربوط به خروج از کشور به قصد تحصیل برای مشمولان نظام وظیفه، معمولا هر ساله شامل تغییراتی می شود.

شرایط خروج از کشور بدون سربازی
امکان خروج از کشور بدون سربازی وجود دارد؟

مقدار وثیقه خروج از کشور بدون سربازی

میزان وثیقه برای سفرهای مختلف، متفاوت است. در واقع، هدف اصلی از تعیین وثیقه، تضمین بازگشت دوباره شخص به کشور مبدا است.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت پاسپورت بدون کارت پایان خدمت

آیا بدون کارت پایان خدمت می‌توان به خارج از کشور سفر کرد؟ بله. اما برای دریافت گذرنامه بدون داشتن کارت پایان خدمت به مدارک زیر نیاز است.

  • ارائه اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • دریافت گواهی اشتغال به تحصیل از واحدهای دانشگاهی یا محل تحصیل و تحویل به اداره مورد نظر
  • برگه معرفی برای اعزام جهت اثبات این که غیبت نداشته اید.
  • ارائه دفترچه حساب بانکی و کپی فیش واریز مبلغ وثیقه

مدارک مورد نظر را باید به یکی از دفاتر پلیس + ۱۰ نزدیک محل سکونت خود تحویل داده و کد سخا را دریافت کنید. در این مرحله با وارد شدن به سامانه اینترنتی سازمان نظام وظیفه، کد ملی خود را وارد نمایید.

در مرحله بعد نیاز به وارد کردن جزئیات درخواست سفر شامل نوع سفر، نام مرکز علمی و مقصد است و در نهایت به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت تاییدیه را دریافت خواهید کرد. در آخر متقاضی با پرداخت وثیقه و دریافت ویزا و خرید بلیط برای سفر آماده می شود.

قوانین مربوط به خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت

تمامی مشمولان نظام وظیفه مشغول به تحصیل در واحدهای دانشگاهی کشور، تا زمان تمام شدن مدت تحصیل، معاف از سربازی هستند. در این صورت برای خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت باید وثیقه پرداخت کنند.
طبق گزارش معاون سازمان نظام وظیفه، خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت به قصد تحصیل شامل فارغ التحصیل دوره کارشناسی یا بالاتر بوده و برای خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت می توانند درخواست معافیت تحصیلی بدهند.
در صورتی که در زمان تعیین شده به کشور باز نگردید وثیقه‌ شما مصادره می‌ شود. با توجه به مدت زمان تاخیر در بازگشت، بازه زمانی مشخصی برای ممنوعیت خروج از کشور تعیین خواهد شد. بهترین کار این است که به محض ورود به کشور، خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی و وثیقه خود را آزاد کنید.

خروج از کشور
خروج از کشور بدون پایان خدمت
سخن پایانی

آیا بدون کارت پایان خدمت می‌توان به خارج از کشور سفر کرد؟ دریافت گذرنامه بدون کارت پایان خدمت، برای افرادی است که جهت اعزام به سربازی غیبت نکرده اند. دانشجویان و محصلان می توانند با دریافت گواهی اشتغال به تحصیل از مدرسه، دانشگاه یا محل تحصیل و با مراجعه به مراکز پلیس + ۱۰ کارت معافیت تحصیلی دریافت کنند. داشتن کارت معافیت این امکان را می دهد که بدون نیاز به کارت پایان خدمت، به راحتی گذرنامه خود را دریافت کنید.

سوالات متداول سفر خارجی بدون کارت پایان خدمت

  1. در چه مقطع تحصیلی می‌ توان برای خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت اقدام کرد؟
    قبل از سن ۱۸ سالگی بدون شرایط خاصی امکان خروج از کشور را دارید و بعد از سن ۱۸ سالگی در صورت ادامه تحصیل در خارج از کشور از مقطع کارشناسی به بعد باید وثیقه ارائه بدهید.
  2. شرایط خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت برای فارغ‌ التحصیلان چیست؟
    مشمولین فاقد غیبت با ارائه مدرک اشتغال به تحصیل و ارائه دادن وثیقه لازم در زمان فراغت از تحصیل و با مراجعه به سازمان نظام وظیفهٔ عمومی می توانند از کشور خارج شوند. برای خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت نیاز به وثیقه است.
  3. شرایط استرداد وثیقه چگونه است؟
    پس از بازگشت به کشور با اعلام حضور به سازمان نظام وظیفهٔ عمومی و در صورت نداشتن تاخیر، مبلغ وثیقه به فرد مشمول استرداد می‌ شود.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + پانزده =