کارنه تیر چیست؟

کارنه تیر چیست

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که کارنه تیر چیست؟ با ما در این مقاله همراه باشید. این سندی است که برای حمل‌ ونقل بین‌ المللی کالا تحت کنوانسیون تیر (TIR) ​​در کشور مبدأ صادر شده است. این سند اجازه می‌ دهد تا کالاها در هنگام عبور از کشورهای مختلف بدون نیاز به تشریفات گمرکی در مرزهای ورودی و خروجی طبق قوانین مربوطه خود، در یک وسیله نقلیه جاده‌ ای یا زمینی پلمپ شوند. اما در حمل‌ ونقل جاده‌ ای بین‌المللی، وسایل نقلیه و کالاها باید پس از ارائه اظهارنامه ترانزیت بازرسی گمرکی در مرز ورودی انجام دهند.

کارنه تیر در حمل‌ ونقل

صاحب کالا ملزم به پرداخت ودیعه نقدی، ارائه ضمانت‌نامه و یا داشتن بیمه ‌نامه برای طرح ترانزیت می‌باشد. همچنین در اظهارنامه متعهد می‌شوند که کالا در مدت ‌زمان مشخص ‌شده در مجوز عبور از مرز خروجی تعیین‌ شده خارج شود. تشریفات گمرکی اغلب منجر به تأخیر و هزینه‌های اضافی برای وسایل نقلیه همراه با خطر آسیب یا سرقت در طول سفر می‌شود. برای تسریع در حمل‌ و نقل بین‌المللی، کاهش عوارض گمرکی، به حداقل رساندن خسارات احتمالی و جلوگیری از آن در حین ترانزیت، کنوانسیونی به نام کنوانسیون گمرکی در مورد حمل‌ونقل بین‌المللی کالا در جاده‌ ها تحت کارنه تیر در سال ۱۹۵۹ تنظیم شد.

بعداً با کنوانسیون دیگری جایگزین گردید. با همین عنوان در سال ۱۹۷۵ بر اساس کارنه تیر، صاحب کالا و حامل بار دیگر ملزم به تنظیم اسناد گمرکی یا سپرده / ضمانت برای کشورهایی در مسیر نیستند. با این‌ حال، آن‌ها همچنان باید از محدودیت‌ها و مقررات مربوط به استانداردهای امنیتی، بهداشتی و اخلاقی اعمال ‌شده توسط هر کشور، پیروی کنند. همچنین مسئولیت پرداخت هر گونه هزینه‌ای که در مقررات مقرر شده است به عهده آن‌هاست.

آشنایی با شش اصل اساسی کارنه تیر

کارنه تیر چیست؟ هنگام بررسی مفهوم مجوز تیراندازی، بررسی دستورالعمل‌ های عملیاتی این سند بسیار مهم است. سیستم حمل‌ ونقل گمرکی کارنه تیر بر اساس شش اصل اساسی عمل می‌کند. در زیر به تشریح این ارکان اساسی خواهیم پرداخت:

  1. حمل‌ونقل ایمن مستلزم استفاده از وسایل نقلیه یا کانتینرهای مطمئن برای حمل کالا است.
  2. پوشش بیمه بین‌المللی کافی باید برای رسیدگی به عوارض و مالیات در طول سفر وجود داشته باشد.
  3. حمل کالا باید همراه با سند گمرکی شناخته‌شده بین‌المللی باشد.
  4. اقدامات کنترل گمرکی اجرا شده در کشور مبدأ باید مورد تائید و پذیرش تمامی کشورهای ترانزیت و مقصد باشد.
  5. مجوز قبلی از مقامات ملی (گمرک) برای استفاده از کارنه تیر برای جابجایی کالا ضروری است.
  6. طبق اصل ششم کارنه تیر که در آگوست ۲۰۰۶ به تصویب رسید (به‌عنوان پیوست ۱۰ کنوانسیون تیر)، گمرک باید اطلاعات Safe تیر را برای تائید تخلیه کالا در پایان عملیات تیر ارسال کند.

این اصول که توسط کنوانسیون تیر ایجاد شده است، با هدف تضمین تحویل ایمن و قابل‌ اعتماد کالا به مقصد موردنظرشان و در عین‌ حال افزایش ایمنی در طول مسیر حمل‌ونقل است. رعایت این اصول برای تمامی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی که به دنبال حمل کالا از طریق جاده هستند الزامی است. توجه به این نکته مهم است که سند تیر به‌طور خاص به حمل‌ونقل جاده‌ای مربوط می‌شود، در حالی‌ که شرکت‌هایی که در حمل‌ونقل بین‌المللی ریلی، هوایی یا دریایی فعالیت می‌کنند باید از اسناد مناسب مربوط به شیوه‌های حمل‌ونقل مربوطه خود برای تسریع روند حمل‌ونقل استفاده کنند.

مراحل اخذ و رعایت قوانین کارنه تیر چگونه است؟
مراحل اخذ و رعایت قوانین کارنه تیر

مراحل اخذ و رعایت قوانین کارنه تیر چگونه است؟

کنوانسیون تیر مجموعه‌ ای از مقررات را برای بازرگانانی که از انواع مختلف کارنه تیر استفاده می‌کنند، وضع کرده است. معامله گران باید قبل از اقدام به درخواست و پیگیری مراحل اخذ دفترچه با این قوانین آشنا شوند. قوانین زیر مربوط به تیر کارنه است:

  • طبق قوانین کارنه تیر، محموله‌های تجاری باید در کشور مبدأ بارگیری و در کشور مقصد تخلیه شوند. وسیله نقلیه حامل محموله از بارگیری کالاهای اضافی در حین حمل‌ونقل ممنوع است.
  • وسیله نقلیه انتخابی برای حمل بار از مبدأ به مقصد باید استانداردهای مندرج در کنوانسیون تیر را رعایت کرده و برای استفاده در تمام کشورها مورد تائید قرار گیرد.
  • کارنه تیر صادرشده برای حمل بار تجاری شامل خودروی حامل و کلیه واحدها و کالاهای موجود در آن می‌شود.
  • رویه کارنت باید دارای تاریخ انقضای معتبر باشد.
  • در صورتی که مدت اعتبار کارنه تیر قبل از رسیدن وسیله نقلیه تحویل دهنده محموله تجاری به مقصد به پایان برسد، کارنه تیر صادرشده همچنان می تواند تا رسیدن کالا به گمرکات در طول مسیر ارائه شود.
  • هر روش بارنامه فقط برای یک محموله تجاری قابل اجرا است.
  • چنانچه وسیله نقلیه حمل بار تجاری از کشوری که عضو کنوانسیون تیر نیست در مسیر مبدأ به کشور مقصد عبور کند، روال کارنه تیر در گمرک آن کشور موقتاً متوقف می‌شود.

نهادهای دخیل در اجرای سیستم کارنه تیر در ایران

به‌طور معمول سازمان هایی مانند اتاق بازرگانی، صنایع و معادن مسئول طراحی و اجرای این نوع سیستم حمل‌ونقل ترانزیتی هستند. شایان ذکر است که کنوانسیون تیر کارنه در سال ۱۳۵۰ (۱۹۷۲-۱۹۷۱) در ایران تأسیس شد و متعاقباً در سال ۱۳۶۳ (۱۹۸۴-۱۹۸۵) تصویب شد. این نهادهای مجاز مجوز رسمی برای شرکت ها برای حمل‌ونقل کالاهای خود در داخل یا بین‌المللی صادر می‌کنند.

مزایای استفاده از کارنه تیر چیست؟

کارنه تیر حمل‌ ونقل سریع بین کشورها را تسهیل می‌ کند، که یک جنبه حیاتی از لجستیک حمل‌ ونقل است. برخی از مزایای کلیدی این سیستم کارنه تیر عبارتند از:

  • حمایت همه جانبه از حقوق از سوی مقامات گمرکی
  • تشریفات گمرکی ساده
  • رعایت مقررات گمرکی
  • کاهش خطر سرقت در حین ترانزیت بین کشورها
  • جلوگیری از بازرسی های خودسرانه و اختلالات
مزیت استفاده از کارنه تیر
مزایای استفاده کارنه تیر چیست؟
سخن پایانی

به‌ طور معمول، دفترچه کارنه به زبان فرانسوی نوشته شده است و برخی از کشورها صفحات اضافی را با ترجمه به زبان مربوطه خود دارند. تعداد صفحات کتاب مطابق با تعداد کشورهایی است که کالا باید از آن‌ها عبور کند تا به مقصد نهایی خود برسد. برای هر کشور دو صفحه در کتاب اختصاص داده شده است. بنابراین، حداقل سناریو برای استفاده از کتاب تیر زمانی اتفاق می‌ افتد که تنها یک کشور بین مبدأ و مقصد وجود داشته باشد که در مجموع به شش صفحه نیاز دارد.

سوالات متداول کارنه تیر چیست؟

  1. مزایای کارنه تیر چیست؟
    حمایت همه جانبه از حقوق از سوی مقامات گمرکی، تشریفات گمرکی ساده، رعایت مقررات گمرکی
  2. اولین مرحله اخذ و رعایت قوانین کارنه تیر چگونه است؟
    محموله‌های تجاری باید در کشور مبدأ بارگیری و در کشور مقصد تخلیه شوند.
  3. اصل اساسی سوم کارنه تیر چیست؟
    حمل کالا باید همراه با سند گمرکی شناخته‌ شده بین‌المللی باشد.
اگر مطلب را دوست داشتید امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 3 =